Algemene voorwaarden

Algemene Voorwaarden Fysio-Fit

Versie: 01-2025

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming en uitvoering van alle overeenkomsten betreffende fitness die tussen Fysio-Fit (hierna: “de Ondernemer”) en de consument worden gesloten.

Artikel 1 – Definities

  • De Ondernemer: Fysio-Fit, gevestigd te Noordhorn.
  • De Consument: natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf en die een overeenkomst aangaat met betrekking tot fitness.
  • Fitness: een op lichamelijke en/of geestelijke activiteit gerichte dienst.
  • De Overeenkomst: overeenkomst tussen de Ondernemer en de Consument ter zake van fitness.
  • Schriftelijk: onder schriftelijk wordt verstaan zowel fysiek (papier) als digitaal.

Artikel 2 – Toepasselijkheid

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming en uitvoering van alle overeenkomsten betreffende fitness, die tussen de Ondernemer en de Consument worden gesloten.

Artikel 3 – Het aanbod

1. De Ondernemer brengt het aanbod schriftelijk of elektronisch uit. Het aanbod is van kracht gedurende een door de Ondernemer aangegeven termijn. Als de Ondernemer geen termijn voor de aanvaarding heeft gesteld, blijft het aanbod gedurende twee weken na dagtekening van kracht.

2. Het aanbod omvat ten minste:

  • de bedenktijd, zoals bedoeld in artikel 5;
  • de faciliteiten en begeleiding waarvan gebruik gemaakt kan worden;
  • de dagen en tijden waarop er gebruik gemaakt kan worden van de faciliteiten;
  • de kosten voor het abonnement en de gevolgen voor de kosten bij een eerdere opzegging op grond van artikel 6. Uit het aanbod blijkt duidelijk of het gaat om periodieke kosten of eenmalige kosten;
  • op welk moment de Ondernemer de kosten op grond van artikel 7 jaarlijks kan verhogen;
  • de wijze van betaling en de betalingstermijn;
  • de periode van de Overeenkomst en de daarbij behorende opzegtermijn of, in geval van een strippenkaart, de geldigheidsduur en;
  • het (huishoudelijk) reglement.

3. De omschrijving van het aanbod moet toereikend zijn om een goede beoordeling van het aanbod door de Consument mogelijk te maken.

4. Bij het aanbod worden de algemene voorwaarden schriftelijk ter hand gesteld, op zo’n manier dat de Consument daarvan kennis heeft kunnen nemen en ze heeft kunnen bewaren.

Artikel 4 – De overeenkomst

De Overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door de Consument. De Overeenkomst is strikt persoonlijk.

Artikel 5 – Bedenktijd

1. Gedurende een bedenktijd van een week na ondertekening van de Overeenkomst, heeft de Consument de mogelijkheid om de Overeenkomst kosteloos te herroepen. Dit herroepingsrecht eindigt op het moment dat de Consument eerder gebruik maakt van de fitnessfaciliteiten.

2. Voor Overeenkomsten die op afstand zijn gesloten (zoals via de website van de Ondernemer) geldt een bedenktijd van veertien kalenderdagen. De Consument heeft gedurende die termijn de mogelijkheid om de Overeenkomst kosteloos te herroepen. Als de Consument, op eigen verzoek, tijdens de bedenktijd gebruik maakt van de diensten van de Ondernemer en hij maakt vervolgens gebruik van zijn herroepingsrecht, dan is hij een evenredige vergoeding verschuldigd voor de periode waarin hij gebruik heeft gemaakt van de diensten van de Ondernemer.

Artikel 6 – Duur en beëindiging

1. De Ondernemer biedt de Consument ten minste de keuze uit:

  • een Overeenkomst van 3 maanden of minder en;
  • een Overeenkomst van langere duur. Als de Consument een Overeenkomst voor 2 jaar of korter wil opzeggen, dan moet hij dit – tenzij anders overeengekomen – doen tegen het einde van de abonnementsduur, met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand. Als de Consument niet tijdig opzegt, dan loopt de Overeenkomst na de overeengekomen periode voor onbepaalde tijd door. De Consument kan een overeenkomst voor onbepaalde tijd te allen tijde opzeggen, met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.

2. Als de Overeenkomst wordt gesloten voor een langere duur dan 2 jaar, dan heeft de Consument na 2 jaar de mogelijkheid de Overeenkomst op te zeggen met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand.

3. De Consument mag de Overeenkomst gedurende de looptijd opzeggen als:

  • de Consument (bij voorkeur) schriftelijk aantoonbaar een ander woonadres krijgt en het, als gevolg van de toegenomen reistijd, voor de Consument niet meer mogelijk is om gebruik te maken van de fitnessactiviteiten;
  • het voor de Consument als gevolg van een, op het moment van opzegging, aantoonbare blessure of ziekte onmogelijk is geworden om gedurende de rest van de abonnementsperiode gebruik te maken van de fitnessactiviteiten. De opzegging dient te geschieden met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand tegen het einde van de maand. In geval van een opzegging op grond van een aantoonbare blessure en/of ziekte, vangt de opzegtermijn aan op het moment van opzegging onder gelijktijdige overlegging van de bescheiden (verklaring arts of andere erkende specialist) waaruit ten minste blijkt dat de Consument door een blessure en/of ziekte niet in staat is te sporten.

4. De Consument moet de Overeenkomst schriftelijk opzeggen.

5. Bij een opzegging als bedoeld in lid 2 en lid 3 is de Ondernemer gerechtigd om de bijdrage over de verstreken abonnementsperiode te herberekenen op basis van de daadwerkelijk afgenomen periode en de daarbij behorende aantoonbare abonnementsbijdrage en/of inschrijfgeld.

6. Naast de opzegmogelijkheid als bedoeld in lid 3 bestaat er voor de Consument een bevriezingsmogelijkheid. Als de Consument gedurende een periode van langer dan één maand geen gebruik kan maken van de fitnessactiviteiten als gevolg van een aantoonbare blessure of ziekte, dan wordt de contractperiode aansluitend verlengd met deze periode zonder dat er over deze periode extra abonnementskosten in rekening worden gebracht. Dit laat onverlet dat Ondernemer gerechtigd is hiervoor redelijke administratiekosten in rekening te brengen bij Consument.

7. De Ondernemer mag de Overeenkomst tussentijds en met onmiddellijke ingang opzeggen indien:

  • de Consument een of meerdere bepalingen van deze voorwaarden of van het toepasselijke (huishoudelijke) reglement schendt, tenzij de schending een tussentijdse beëindiging niet rechtvaardigt of;
  • de Consument zich onrechtmatig heeft gedragen jegens de Ondernemer of jegens een contractant van de Ondernemer. De Ondernemer betaalt het resterende abonnementsgeld in deze gevallen niet terug. Dit staat los van de eventuele verplichting van Consument tot vergoeding van de aan hem verwijtbare schade.

8. Indien de Ondernemer zijn onderneming beëindigt, dan is tussentijdse opzegging door de Ondernemer mogelijk met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand. De Ondernemer betaalt het resterende abonnementsgeld in dat geval terug.

Artikel 7 – Prijs en prijswijzigingen

1. Het abonnementsgeld wordt voorafgaand aan het sluiten van de Overeenkomst overeengekomen.

2. De Ondernemer maakt eventuele prijsverhogingen vier weken voorafgaand aan de ingangsdatum daarvan schriftelijk of elektronisch aan de Consument bekend.

3. In het geval van een prijsverhoging, heeft de Consument het recht om de Overeenkomst binnen vier weken na de bekendmaking van die verhoging door de Ondernemer te ontbinden. Het vooruitbetaalde abonnementsgeld dat ziet op de periode na de ontbinding, wordt dan door de Ondernemer terugbetaald. Het door de Consument verschuldigde abonnementsgeld wordt herberekend naar de feitelijke abonnementsperiode.

4. Het in lid 3 genoemde recht op ontbinding geldt niet voor prijsaanpassingen op basis van het CBS-prijsindexcijfer voor gezinsconsumpties of voor prijsaanpassingen die voortvloeien uit de wet, zoals een btw-verhoging, tenzij een dergelijke prijsverhoging plaatsvindt binnen drie maanden na totstandkoming van de Overeenkomst.

Artikel 8 – Verplichtingen van de Ondernemer

1. De Ondernemer staat ervoor in dat de faciliteiten en geleverde diensten beantwoorden aan de Overeenkomst.

2. De Ondernemer onderwerpt de voorzieningen aan het vereiste onderhoud.

3. Indien de Ondernemer gebruik maakt van instructeurs en/of begeleiders, staat hij ervoor in dat deze over voldoende kennis beschikken die redelijkerwijs mag worden verwacht.

4. De Ondernemer zorgt ervoor dat er voldoende EHBO-middelen aanwezig zijn.

5. De Ondernemer treft voldoende maatregelen ter voorkoming van schade aan of vermissing van eigendommen van Consumenten.

Artikel 9 – Verplichtingen van de Consument

1. De Consument houdt zich aan de door de Ondernemer gegeven instructies en het (huishoudelijk) reglement.

2. De Consument dient een medische contra-indicatie voor fitness te melden aan de Ondernemer.

3. De Consument dient de aanwijzingen van de Ondernemer of diens medewerkers op te volgen. Het is de Consument niet toegestaan gebruik te maken van apparaten of faciliteiten waarmee hij of zij niet bekend is, zonder voorafgaand overleg.

4. Het is de Consument niet toegestaan gebruik te maken van de apparaten en faciliteiten indien hij of zij onder invloed is van drank, drugs, medicijnen of als doping aangemerkte middelen.

5. Het is de Consument niet toegestaan te roken in de door de Ondernemer beschikbaar gestelde fitnessruimtes.

6. De Consument dient wijzigingen in het postadres, e-mailadres, bankrekeningnummer en telefoonnummer tijdig schriftelijk of elektronisch aan de Ondernemer mede te delen.

Artikel 10 – Tussentijdse wijzigingen

1. De Ondernemer kan tussentijdse wijzigingen aanbrengen in de aangeboden faciliteiten, lesroosters, programma’s en openingstijden. De Ondernemer zal deze wijzigingen minimaal twee weken van tevoren schriftelijk of elektronisch aankondigen.

2. Bij wijzigingen als bedoeld in lid 1, die ten nadele van de Consument zijn, heeft de Consument gedurende vier weken na de aankondiging het recht om de Overeenkomst zonder opzegtermijn te beëindigen, tenzij de wijziging een beëindiging niet rechtvaardigt. Indien de beëindiging gerechtvaardigd is, wordt het vooruitbetaalde abonnementsgeld terugbetaald.

Artikel 11 – Bewijs van deelname

1. Na betaling van het verschuldigde bedrag en op vertoon van geldige legitimatie, ontvangt de Consument een bewijs van deelname. Dit bewijs wordt desgevraagd bij binnenkomst gebruikt voor registratie van het bezoek.

2. Indien het bewijs van deelname verloren is gegaan of is beschadigd, dan kan een nieuw bewijs worden aangevraagd. De Ondernemer is gerechtigd hiervoor redelijke kosten in rekening te brengen.

Artikel 12 – Betaling

1. De verschuldigde abonnementsgelden worden in rekening gebracht en voldaan op de wijze zoals is overeengekomen.

2. Bij niet-tijdige betaling is de Consument in verzuim nadat hij of zij daartoe door de Ondernemer schriftelijk of elektronisch is gemaand en alsnog de mogelijkheid heeft gekregen om het nog verschuldigde bedrag binnen twee weken te voldoen.

3. Na het verstrijken van deze betalingstermijn is de Ondernemer gerechtigd wettelijke rente en buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Tevens is de Ondernemer bevoegd om de Consument de toegang tot de fitnessfaciliteiten te weigeren.

Artikel 13 – Aansprakelijkheid

1. De Ondernemer is tegenover de Consument aansprakelijk voor schade als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en voor schade die voor zijn rekening en risico komt.

2. De Ondernemer is niet aansprakelijk voor schade aan of vermissing van eigendommen van de Consument, tenzij er sprake is van onrechtmatig handelen of afwijkende afspraken.

3. De Ondernemer is verplicht zich afdoende te verzekeren tegen zijn ondernemingsrisico’s. De aansprakelijkheid is beperkt tot het verzekerd bedrag, vermeerderd met het eigen risico.

4. De Consument is tegenover de Ondernemer aansprakelijk voor schade als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van zijn verplichtingen.

Artikel 14 – Klachten

1. De Ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en handelt klachten overeenkomstig deze procedure af.

2. De Consument dient klachten over de uitvoering van de Overeenkomst zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken na constatering, volledig en duidelijk omschreven bij de Ondernemer in te dienen.

3. Niet tijdige indiening van de klacht kan tot gevolg hebben dat de Consument zijn rechten ter zake verliest.

4. De Ondernemer beantwoordt klachten binnen vier weken na ontvangst. Indien een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, ontvangt de Consument binnen deze termijn een indicatie van de afhandelingstermijn.

Artikel 15 – Geschillen

1. Geschillen die niet in onderling overleg kunnen worden opgelost, kunnen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter.

Artikel 16 – Toepasselijk recht

Op alle overeenkomsten waarop deze voorwaarden van toepassing zijn verklaard, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

Liever appen?